perjantai 4. syyskuuta 2020

Prinsessaristeily Riikaan Silja Serenadella

Matka saatu.

Viime sunnuntaina lähdimme hyiselle matkalle kohti Latviaa. Menomatkalla Silja Serenadella kanssamme matkusti nimittäin itse Lumikuningatar ja Jääprinsessa (Juhlaprinsessa)!

Tämänkertainen Skidit risteily oli teemaltaan "Prinsessaunelmia", ja prinsessoja olikin runsaasti paikalla. Prinssejä oli vähemmän, mutta meidän pojat paikkasivat tilannetta hyvin.

Kuusivuotiaamme vietti synttärinsä kuninkaallisella teemalla, ja alunperin me olimme lähdössä vastaavalle risteilylle jo pian juhlien jälkeen keväällä. Silloin matka peruuntui, mutta nyt syksyllä se pystyttiin toteuttamaan Riian päiväristeilynä, sillä toistaiseksi Latviaan matkustaminen Suomesta on sallittua. Poika olikin innoissaan, kun pääsi pukeutumaan vihdoin kuninkaan asuunsa ja tapaamaan prinsessoja.

Risteilyllä oli oikein väljää, ja helppo huolehtia käsihygieniasta. Desipisteitä on runsaasti ja kaikessa näki, että turvavälit yms. pyrittiin takaamaan (matkustajat toki vastaavat omasta panoksestaan).

Kävimme kannella hyvästelemässä Helsingin ja leikkimässä. Matkalle osui vähän kolea tuulinen ilma.

Lumikuningattaren ja Jääprinsessan show oli mm. laulua, naurua, tanssia ja lumihiutaleita.

Lapset eläytyivät mukana ja pääsivät harjoittelemaan tanssiliikkeitä ja muita kuninkaallisille tarpeellisia taitoja, kuten kuninkaallinen vilkutus ja hoviniiaus (tai -kumarrus, mikä meillä jo hyvin osattiin).

Kuusivuotias on tosiaan opetellut hovikumarruksen (päiväkodin Kansallisooppera-retkellä), ja oli kyllä mielissään, kun sillä pääsi herättämään ihastusta!

Tanssin lisäksi ohjelmassa oli hauskaa visailua. Leikkimielisessä visassa ehkä opittiinkin jotain aivan uutta prinsessoista.

Ihan kaikkia visailu ei kyllä kiinnostanut!

Illalla oli Kuninkaalliset tanssiaiset.

Kylmät väreet meni itsellänikin, kun prinsessat ohjasivat lapsia tanssimaan Taakse jää -laulun mukana. Oli niin hienon näköistä ja mukaansatempaavaa.

Hauskan iltasadun päätteeksi pojat pääsivät yhteiskuvaan prinsessojen kanssa. Ja  pieni kuninkaamme halusi ilmeisesti vielä kuvan ilman kilpailevia prinssejä. 😅

Heräsin aamulla katselemaan auringonnousua hytissä.

Aamulla kävimme aamiaisen jälkeen Silja Landissa leikkimässä, ja löydettiin esikoisen piirros kunniaseinältä. Kiva ylläri!

Ennen Riikaan saapumista pyörähdeltiin myös aamutansseissa. Satumetsään saapui lapsia tanssittamaan prinsessat Ruusunen ja Lumikki. Niin ja tietenkin Harri Hylje.

Ruusunen me tavattiin myös edellisellä prinsessaristeilyllä.

Yhteiskuvaus oli niin tärkeä juttu myös esikoiselle, vaikka leikin taika on jo hiipumaan päin.💙

Menimme ulos katselemaan saapumista Riikaan. Niin jännittävät maisemat! Emme olleet suunnitelleet mitään erityistä ohjelmaa maissa, lähinnä kurkattaisiin vanhakaupunki ja ostettaisiin herkkutuliaisia.

Lielais Kristaps, eli suuri Kristoffer on legenda Riian kaupungin synnystä.
Tarina kertoo suuresta miehestä, joka auttoi matkaajia kantamalla heitä joen yli. Eräänä yönä hän kuljetti joen yli pientä vauvaa, mutta kantaminen kävi yhä raskaammaksi, ja lopulta vastarannalle päästyään miehen voimat olivat täysin loppu. Aamulla herätessään hän löysi vauvan paikalta kultakirstun, ja raha käytettiin sittemmin Riian kaupungin perustamiseen.

Kovin tutun kuuloinen tarina, vai mitä? Oikeastaan se on sekularisoitunut tarina pyhästä Kristofferista  - muistan, että Kristuksen kantajan pyhimyskertomus kerrottiin jo ala-asteella.

United buddy bears - nalle. Suvaitsevaisuutta ja kansainvälistä yhteisymmärrystä kuvaava patsas. Nalle on peräisin näyttelystä, joka koostui 150 patsaasta eri maista. (Näyttely oli esillä Senaatintorilla v. 2010, ja kävin sen itsekin silloin katsomassa.)

Bremenin soittoniekat. Mietin hetken, miksi patsas on Riiassa, mutta se selittyy sillä, että Riika ja Bremen ovat ystävyyskaupunkeja. Tämä oli yksi lempisaduistani lapsena.

Sade ei ole este jäätelölle. Tänne on tultava toistekin, sillä monta jännää jäätelömakua jäi maistamatta.

Aikaa maissa oli n. viitisen tuntia. Se on ihan hyvin, etenkin jos hieman suunnittelee, mitä haluaa tehdä ja nähdä. Kovin hyvin ei toki voi ehtiä kaupunkiin tutustumaan - laajemmin toki, jos osallistuu esim. kiertoajelulle. Tällaisena hieman sateisena päivänä se olisi varmaan ollutkin varteenotettava vaihtoehto. Myös museot kävi mielessä, mutta niiden ja muiden nähtävyyksien osalta maanantai matkapäivänä ei välttämättä ole optimaalinen.

Niin vain mekin kävimme tutustumassa Riian keskustoriin ja kauppahalleihin. Emme olleet ostosmatkalla, mutta ensimmäisen maailmansodan aikaiset Zeppelin-hallit on näkemisen arvoinen kauppapaikka. Hallit on jaoteltu niin, että eri halleissa on eri elintarvikkeita, ja ulkopuolella myös tori. Vaikka meillä ei tosiaan ollut ostoaikeita, oli ihana katsella valtavaa kauppavalikoimaa ja tunnelmaa.

Ennen kuin palattiin laivaan, juotiin automaattikaakaot. Oli pojille eräänlainen kohokohta tämäkin! Samaten olivat innoissaan, kun kävimme kiireaikataulussa varman päälle paikallisessa Hesburgerissa. Ei niiden elämysten tarvi ihmeellisiä (ja kalliita) olla!

Laivalla taas kansileikkejä, ja upeita maisemia.

Leikkitilassa ei ollut pallomeripalloja hygieniasyistä.

Illalla bingon jälkeen oli Starlightissa taas kimallusta ja juhlatunnelmaa, tanssileikkejä ja kaikkea hauskaa Ruususen ja Lumikin tanssiaisissa. Nuorimmainenkin oli menossa mukana.

Iltasadun luki Lumikki, ja voi miten se toimi. Tai no ainakin Ruusunen nukahti...

Eipä sentään sen pidemmäksi aikaa tällä kertaa, lapset saivat Ruususen hereille.

Laiva lipui auringonlaskuun ja seilasi lähes täyden kuun alla kohti Helsinkiä. Aamulla aamupalan jälkeen vielä leikittiin hetki hiljaisessa leikkihuoneessa, ja herkuteltiin jäätelöannoksella.

Kiitos aivan ihanasta ohjelmasta kaikille järjestäjille sekä mukavasta matkasta ystävälliselle laivahenkilökunnalle ja ihanille kanssamatkustajille!