keskiviikko 4. heinäkuuta 2018

Minilomalla Tallinnassa

Viime viikolla lähdimme pariksi yöksi Tallinnaan juhlistaaksemme aikaisemmin 60-vuotta täyttänyttä isääni/lasten pappaa. Reissu oli papalle lahja, ja mukana olikin sitten yhteensä 21 hengen porukka - vanhempieni lisäksi kaikki heidän viisi lastaan puolisoineen ja lapsineen.

Ylitimme lahden Tallinkin Star-laivalla. Pienen maisemien katselun jälkeen loppumatka sujui leikkinurkkauksessa.

Lapset saivat hurjan hienot kasvomaalaukset ja ilmapallomiekat.

Laivamatka menikin nopeasti, joten pienempikin laiva ja ohjelma oli ihan riittävä.

Tallinnassa menimme hotellille ja siitä katselemaan Vanhaa kaupunkia. Osa jäi terassille, kun me kierreltiin maisemia, ja mietittiin mahdollista seuraavan päivän ohjelmaa.

Tallinnan legendat -esitys olisi ainakin ollut kiinnostava, mutta ei välttämättä ihan näin pienille sopiva.

"Pusumäellä"

Nappasimme ekan matkamuiston, ja lapset väänsivät kolikkoon kaupunkisiluetin.

Koko seurueen yhteisessä ohjelmassa oli ravintolaillallinen Olde Hansassa.

Tunnelmallinen keskiaikainen ravintola tarjosi hyvää ruokaa ja elävää musiikkia.

Lapsille annokset olivat turhan erikoisia, mutta omasta puolestani en voi kuin kehua.

Yövyimme edullisesti ja yksinkertaisesti Tallink Express-hotellissa kaksi yötä. Toisen päivän museokierroksesta kirjoitan erillisen postauksen.

Aamiaiset söimme tietenkin hotellilla, mutta päivällä kävimme syömässä mielettömän hyvät hampurilaiset Estonian Burger Factory:ssa oman pikku perheen kesken. Illalla vielä kävimme syömässä puolikkaat pitsat muiden seurassa ravintola Pulcinellassa. Täytyy kyllä sanoa, että Tallinnaan voisi matkustaa ihan vaan ruoankin takia, pettymyksiä ei ollut.

Kaupunkijuna ja kirkko jätettiin ainakin tulevien reissujen mahdolliseksi ohjelmaksi. Monta kiinnostavaa museota jäi myös vielä näkemättä.

Kolmas päivä meni ostoksilla ennen kotimatkaa Tallinkin Megastar -laivalla.
Tuliaiset ja matkamuistot viimeisteltiin, lapset saivat pari lelua ja tuleva pienokainen kivat vaatteet. Ja itse nautin cappuccinon vohveliravintolassa, lasten herkutellessa lisukkeet parempiin suihin😊

Megastar oli sen verran isompi laiva, että sielä oli jo kunnon leikkihuone. Sielä vietimme koko matkan, vaikka toki olisi ollut hauskaa tutustua laivaan enemmänkin. Toisella kertaa sitten.

Lapset saivat jälleen kasvomaalaukset ja ilmapallot. Isi kävi karkkiostoksilla meidän jäädessä leikkimään.

Hurjan kiva, mutta selvästi raskas reissu takana. Kotimatkalla bussissa pienet nukahtivat.
Otimme tämän reissun oikeastaan aika rennosti, eikä ahmittu liikaa tekemistä. Kävelyä kertyi kuitenkin paljon, niinkuin olettaa saattaa.

Seuraavassa postauksessa tosiaan pari museovinkkiä. Hurjan paljon jäi vielä tekemistä ja näkemistä tuleville reissuille, ja lapset tykästyivät Tallinnaan kovasti. Onneksi Helsingistä on helppo tehdä päiväreissuja toistekin!

Laittakaa ihmeessä parhaita Tallinna-vinkkejä kommenttina:)

1. Reipas reissu teillä ollut ja sen huomaa myös viimeisestä kuvasta, väsyneitä matkalaisia :) Itse en ole käynyt moneen vuoteen Tallinnassa, pitäisikin lähteä käymään! :)

1. Todellakin:) Palautumisessakin meni sitten monta päivää:D

2. Oi mitä kuvaloistoa! Vitsit että tekisi itsekin mieli Tallinnaan.

1. Kiitos:) Itsellänikin reissukuume vain kasvoi, ja paljon jäi vielä näkemättä...^^

3. Tallinnaan kannattaa myös lähteä pyöräilemään. Löytyy valinnanvaraa rennosta kaupungin kiertelystä vakavampaa kuntoajoon. Itse aion jossain vaiheessa syksyä pakata itseni, tytön, fillarin ja kärryn laivaan.

4. Mahtavasti kuvia! Teillä tuntuu ollaa hyvä matka. Tuo ruokapaikka jossa koko jengi illastitte on tuttu minullekkin!