maanantai 4. syyskuuta 2017

Road trip Tanskaan kahden leikki-ikäisen kanssa, uhka vai mahdollisuus?

No se tuli nyt testattua, ja odotusten mukaisesti mahtava reissu on takana!
Enempiä suunnittelematta varattiin ainoastaan menoyhteys Ruotsiin edellislauantaille, sekä yöpymispaketti Legolandiin maanantaille. Sen lisäksi oli sitten kaikki mahdollisuudet auki.
(Tietenkin ajomatkoja ja -aikoja laskeskeltiin, ja kokemuksen tuomaa varmuutta ex tempore -reissuista on jo sopivasti - täysin tyhjällä tankilla ei siis matkaan lähdetty.)

Reissukokoonpanoon kuului 3- ja 5-v. pojat, minä, mieheni ja hänen veli. Yksi lisäaikuinen oli paitsi mukavaa seuraa, niin myös ihan kätevästi apuna, etenkin kun allekirjoittaneella on jäänyt ajokortti vanhaksi.

Valvoin vielä edellisen vuorokauden, sillä lauantaiaamuna oli viimeinen kesätentti, ja se vaati ison panostuksen. Olin toki laukut pakannut siinä lukemisen ohessa, ja pääsin kotiin nukkumaan päiväunet sillä välin kun miehet pakkasivat tavarat autoon. Sitten lähdettiin Siljan terminaaliin ja laivalla kohti Tukholmaa.

Harri Hylje -laivaa muisteltiin hyvällä Skidit Risteilyltä. Eihän tämä matka nyt sille vertaa vetänyt ohjelman puolesta, mutta kivaa oli kuitenkin. Silja Landissa naperot viihtyy helposti, ja muutakin pientä tekemistä on aina tarjolla. Ja kohtaamisia kivojen hahmojen kanssa.

Oli akrobatiaa, muumidiskoa ja bingoa ynnä muuta.

Hyvät unet ja aamulla buffetaamiainen, niin jaksaa taivaltaa.

Ennen reissun alkua käytiin hakemassa Myyltä ja mammalta palkinnot kuvasuunnistuksesta, ja saatiin mukavaa puuhaa automatkalle.

Aamupäivällä autonnokka osoittikin sitten jo kohti Tanskanmaata. Yövyttäisiin yksi yö jossain Tukholman ja Billundin välillä riippuen kuskien ja matkustajien fiiliksistä.

Jönköpingin maisemia ihailtiin jaloittelun merkeissä. Ajo sujui ainakin takapenkkiläisillä mukavasti, kun itse kullakin oli mielekästä tekemistä. Tosin alkumatkasta istuminen ei vielä paina, joten oli siinäkin mielessä hyvä aloittaa isolla puristuksella.

Mukana meillä oli tässä vaiheessa yksi lastenkirja, piirrustuslehtiö ja lasten unilelut. Lisäksi vanha puhelin ja tabletti ladattuna kivoilla ja kehittävilläkin lastenpeleillä ja äiskän läppärissä lastenohjelmia. Maisemien katsominen ja seurustelu lasten kanssa riitti myös pitkälle. Matkan varrella ostettiin pikkulegoja ja ritarileluja, ja niillä leikittiin takapenkillä oikein mieluusti.

Kesken matkaa bongattiin karkkilentokone, jossa täytyi toki pysähtyä ostoksilla. Kaikkia ylilentäviä koneita arveltiin siitä lähtien täksi karkkilentskariksi! :)

Helsingborgissa päästiin nopeasti lauttaan, jolla ylitimme vaivattomasti Ruotsin ja Tanskan rajan. Hei täältä me tullaan!!

Lauttamatka kesti ehkä vartin, eikä sitä lauttavuoroakaan jouduttu odottelemaan. Tuuriakin oli matkassa siltä osin. Jatkettiin matkaa, ja samalla varattiin hostellihuone Koldingista. Päästiin ekan päivän aikana pitkälle.

Hostelli Koldingissa oli oikein kiva. Säästimme majoituskuluissa näillä reissuilla siten, että oli omat lakanat mukana. Aamiaistarjoilun puuttuessa oli myös näppärää varata huoneenlämmössä säilyviä valmiita puuroannoksia ja smoothieita mukaan (kaikissa majapaikoissa ei ollut kylmäsäilytysmahdollisuutta). Helpot pussiannokset ei vaatinut lautasia tai lusikoitakaan. Lisäksi meillä oli esim. näkkäriä, riisikakkuja ja hedelmiä mukana.

Nyt ollaan jo maanataissa, ja aamulla ajettiin suoraan Billundiin ja Legolandiin. Tätä oli odotettu. Isäntäkin n. 33 vuotta. ;)

Vietimme siis maanantain sekä tiistain Legomaailmassa, ja yövyimme hauskasti ja elämyksellisesti tynnyrissä siinä välissä.

Meille osui vieläpä ihan mahtavat kelit tälle osuudelle.

Siirryimme hieman Tanskanmaalla, ja nappasimme tiistai-keskiviikkoyölle majapaikan Riben kaupungista. Iltakävely maan vanhimmassa historiallisessa kaupungissa seuraavan päivän Viikinkimuseovierailuineen erillisessä postauksessa.

Keskiviikko oli sateinen, joten kävimme vain edellä mainitussa museossa, ja loppupäivä kului tienpäällä. Samapa tuo viettää liikkuen kuin sisätiloissa. Matka jatkui siis takaisinpäin kohti Tukholmaa. Äärimmäisen reippaat matkalaiset olivat saaneet matkasta vain positiivista energiaa, ja väsy ei tuonut matkakiukkua, vaikka se olisi ihan ymmärrettävää ollutkin. Näin oli aikuistenkin helpompi hoitaa se porukan liikuttaminen, kun pienet olivat tyytyväisiä.

Iltamyöhällä me sitten oltiin jo Tukholman Brommassa, ja saimme yöpaikan eräältä kaupungissa asuvalta läheiseltä. Tämä oli meille ihan mahtava juttu, kun oli kahden yöpymisen osalta huoli pois, ja lapsista oli sitä paitsi kiva käydä vierailulla Klasun luona!

Torstaina käytiin "Tukholman Heurekassa", Tom Tits Experiment -tiedepuistossa. Aivan huippukohde sekin, kannattaa tsekata tulevia postauksia tämänkin osalta!
Sillä välin kun me tutkimme ja kokeilimme, niin Klaus oli leiponut pipareita. Lapset niitä sitten kahmivat, kun palattiin majoille.

Klaus vei meidät illalla vielä Åkeshoviin linnakävelylle. Kuljimme hevostallin ohi, ja napsimme omenia ison puutarhan erilaisista omenapuista.

Perjantaina ennen paluun laivamatkaa käytiin aivan ihanassa leikkipuistossa touhuamassa. Ilmaista viihdettä lapsille ja helposti matkan varrella. Lisäksi aivan ihanan erilainen puisto, mihin ollaan totuttu - lisää tästä klikkaamalla!

Perjantaina siis Tukholma-Helsinki, ja taas Harri Hylje -laivaan. Uni maittoi viimeisinä päivinä sen verran pitkälle, että aamiaiseksi varattiin vain eväitä buffan sijaan. Kotiruoka houkutteli myös jo mielessä.

Tavattiin muumi, pelattiin merirosvobingoa ja väritettiin kuvia. Silja Landissa kuvasuunnistettiin tälläkin reissulla, ja yökerhossa diskoiltiin Harrin kanssa.

Äitikin joi yhden limun, ja tanssi poikiensa kanssa Robinin tahtiin;)

Lauantaina aamupäivästä saavuttiin Helsinkiin. Viikon reissu pienten (ja isojen) reissumiesten kanssa oli kyllä ihan mahtava. Iso annos kokemuksia saatu, ja pojilla on mitä muistella. Yksityiskohtia kohteista tulossa lähipäivinä, ja arvonnan kera postausta mun reissulukemisesta (Kuinka kasvattaa diginatiivi)!

Meillä on ollut parin vuoden tauko lasten kanssa reissailuista ulkomailla, mutta yhtä kivasti se sujui isompien kuin pienempienkin naperoiden kanssa. Helpompaakin taisi olla. Arjen pyörän keikautus teki itsellenikin hyvää. Erilaisia upeita kokemuksia tankanneena suosittelen pakkaamaan naperot mukaan ja lähtemään kohti seikkailuja. Lapset on ihan parasta matkaseuraa <3

Muutama reissuvinkki omatoimimatkaajille, ja huomioita budjetista:

3 aikuista ja 2 alle 7-vuotiasta lasta + henkilöauto

Matkat Helsingistä Tukholmaan Siljan laivoilla aamiaisineen maksoi yhteensä n. 200€
Tienkäyttömaksuja, tai siltamaksuja (mitä onkaan) tuli kolme kertaa 40-50€. Mennessä käytimme lauttaa (Ruotsi-Tanska), joka kustansi myös sen 50€. (Yhteensä siis n. 180-200€ edestakaisin). Perus bensankulutus reitillä päälle, mutta sille en laskenut hintaa.

Legolandliput kahdelle päivälle ja majoituksen yhdelle yölle ostimme etukäteen tarjouksesta, ja hinnaksi tuli n. 200-250€. Aamiainen ja parkkipaikka ekalle päivälle sisältyi hintaan. (Kolmas aikuinen osti omat lippunsa paikanpäältä, sitä ei hinnassa huomioitu.) Toiselle päivälle veimme auton parkkiin syrjemmällä olevalle parkkialueelle, sillä se oli ilmainen, eikä kävelyä lopuksi niin paljon enemmän tullut. Legolandiin kannattaa muuten ehdottomasti varata se kaksi päivää ainakin - mahdoton kokea kaikkea yhden päivän aikana!

Muu yöpyminen Tanskassa, 2 yötä, kustansi seurueelta n. 100-150€/kpl. Omat lakanat mukana, niin ei tullut lisähintaa niistä. Tukholmassa yövyttiin pari yötä perhetutun luona, ilmaiseksi.

Tähän päälle normaali bensankulutus ja ruokailut. Laiva-aamiaiset ja aamiainen Lego Holiday Villagessa kuului hintaan, Legolandissa ostimme lego-ranskikset, Ribbessä kävimme pitsalla ja muuten söimme omia eväitä, joten budjetti oli siltä osin aika kohtuullinen.

Lisäksi kävimme museossa (Tanskassa, n. 20€) ja tiedekeskuksessa (Ruotsissa, n. 100€). Muu ohjelma oli sitten ilmaista.

Yhteensä siis (normaaleja bensa- ja eväskustannuksia lukuunottamatta) hinta meidän 5 hengen seurueelle oli n. reilun 1000€:n luokkaa. Oli hyvä, että aikuisia oli jakamassa hintaa, mutta toisaalta siitä tuli lisäkustannuksiakin. Elämystä sen sijaan ei voi rahassa mitata - reissu oli joka pennin arvoinen! 😊