Raitioliikennemuseo on yksi kestosuosikki, kun mietimme kivaa tekemistä kaupungissa. Ilmainen, helposti saavutettava museo, jossa on ihasteltavana kuusi erilaista ratikkaa (kolmeen pääsee istumaankin!).
Museo ei ole kovin suuri, ja se on toisaalta ihan kiva juttu lasten kanssa. Museoretkeen on sitä paitsi helppo yhdistää ihan oikea ratikkamatka, kun pysäkit ovat melko vieressä. Me saavuimme ensin keskustaan junalla, ja tultiin muutaman ratikkapysäkin verran museolle päin. (Pidempää ratikkakierrosta ei paikallisina kaivattu, ja lähtiessäkin kävelimme rautatieasemalle.)
Helsingin Töölössä sijaitseva Ratikkamuseo on arkkitehti Valdemar Aspelinin suunnittelema vaunuhalli, ja se valmistui vuonna 1900 sähköraitiotieliikenteen alkamisen myötä. Ennen uudenaikaista hallialuetta tilalla oli hevostalleja ratikkahevosineen, vaunuvajaa yms.
Museona halli on toiminut vuodesta 1993.
Meidän nuorimmainen rakastaa joukkoliikennevälineitä, joten kävimme museossa aika pian avajaisten jälkeen keväällä. Tämän museoretken jälkeen kolmevuotias pyysikin, että mennään seuraavaksi bussimuseoon! (Siksi kävimmekin pian Kiasmassa, jossa on hauska bussiteos - tästä kirjoitinkin jo aikaisemmin
täällä)
Iloksemme Ratikkamuseon näyttely oli hieman uudistunutkin tässä sitten viime vierailun.
Lapsille suunnatut jutut olivat lisääntyneet - oli tietoa ja pohdittavaa, leikkipaikka ja muuta.
Vanhaan verrattuna elämys oli siis kasvanut hieman, joskin esimerkiksi lipun leimaus ei ollut nyt käytössä (uskoakseni vain väliaikaisesti).
Viihtyvyyttä oli lisätty perhenäkökulmasta - kiva leikkialue leluineen toi mukavan tauon kaiken ihmettelyn ja ajovuorojen jonottelun keskelle.
Hienoja ratikoita - kolmevuotias oli kuin taivaassa!
Näyttelyssä pääsee sisään kolmeen raitiovaunuun, joista yksi on 1800–1900-lukujen vaihteen hevosvetoinen ratikka.
Metrokin oli mahtava! Tämä pienoismalli oli ehkä jopa pikkumiehen lempparijuttu tällä kertaa.
Matkustelua ja rahastuksen makua - museo tarjoaa paljon eläytymismahdollisuuksia!
Leikkialue oli tosiaan kiva - kartalla oli tuttuja paikkoja, magneettiratikasta tehtiin valtavan pitkä, ja lattiallakin oli runsaasti liikennettä.
Pojat kävivät vuoroin ajamassa raitiovaunulla. Uudistuksiin kuului myös tämä Sisulaattori-ratikkasimulaatio. Ratikalla pääsi ajamaan menneisyyden Helsinkiin!
Liikkuvaa kuvaa ja katujen ääniä. Interaktiivisella Sisulaattorilla pääsee ajamaan ratikkaa neljällä aikakaudella, esim. sotavuosien, olympiahuuman ja poliittisen liikehdinnän Helsingissä.
Sisulaattori on rakennettu vuosina 1941–1979 käytössä olleeseen Sisu -moottorivaunuun. Ajelun aikana voi toimia kuskina, matkustajana tai vaikkapa rahastajana.
Kuuden raitiovaunun lisäksi museossa on viisi pysäkkiä, joilla pääsee tutustumaan tarkemmin Helsingin joukkoliikenteen kehittymiseen. Näyttely ei keskity vain ratikoihin, vaan mukaan on otettu 40 vuotias metroliikenne sekä bussit ja kaupunkipyöräily. Näyttely ei myöskään ole vain katsaus historiaan, vaan pistää miettimään joukkoliikenteen tulevaisuutta.
Lopuksi nautimme pienet eväät, ja tutkailtiin hieman museosta ostamaamme koristeratikkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti